29 oktober 2019

Landelijke publiekscampagne: Week van de pijn

Klanten kunnen meer gebruikmaken van de drogist als dé adviseur bij kleine kwalen. Daarom organiseert de gezamenlijke drogisterijbranche onder regie van het Centraal Bureau Drogisterijbedrijven (CBD) in week 46, vanaf 11 november, de derde editie van de Week van de Pijn. Dé kans om gezamenlijk de drogist als Erkend Specialist in Zelfzorg zichtbaar te maken.

Consumenten die advies vragen aan de drogist zijn tevreden. Zij overschatten echter de eigen kennis van pijnstillers en onderschatten de risico’s. Bovendien is het voor de consument niet altijd duidelijk dat er opgeleide (assistent)drogisten in de winkel aanwezig zijn voor advies. Consumenten vragen dus niet altijd advies aan de aanwezige (assistent)drogisten. Daarom organiseert de sector onder regie van het CBD voor de derde keer de Week van de Pijn.

Pijnpeiling

Om de kennis van de consument over pijn en pijnstillers te monitoren houdt het CBD jaarlijks de Pijnpeiling. Hoe gaat de klant om met pijn en pijnstillers? Wat verwachten de klanten van de adviesfunctie van de drogist? De resultaten van het onderzoek door het Instituut Verantwoord Medicijngebruik (IVM) worden bij de start van de campagne bekend gemaakt.

Marten Hummel, directeur CBD: “Er ligt voor ons een uitdaging om de klant iedere dag weer te laten zien wat onze toegevoegde waarde is: persoonlijke verantwoorde zorg. De gezamenlijke landelijke publiekscampagne tijdens de actieweek vanaf 11 november is dan ook het moment om als samen aan te tonen dat de drogist hét aanspreekpunt in de winkel is voor verantwoorde zorg bij kleine kwalen.

Acties op winkelvloer

Tijdens de landelijke publiekscampagne geeft iedere drogisterij zelf invulling aan het thema, bijvoorbeeld met de inzet van de eigen huis-aan-huis magazines en folders, activiteiten op de winkelvloer, informatie op de websites en de inzet van social media. Dit jaar zal er extra aandacht zijn voor activiteiten op de winkelvoer.

Verschillende materialen zullen door het CBD ontwikkeld worden, die drogisterijen kunnen gebruiken in hun communicatie met de klant. Denk hierbij aan een online kennisquiz, een online en print magazine met informatie over veilig medicatiegebruik bij pijn en content op maat. Ook zal het CBD met de resultaten van de Pijnpeiling zorgen voor media-aandacht voor de drogist, de Erkend Specialist in Zelfzorg.

Goed voorbereiden

Marten Hummel: “Door de media-aandacht zal de drogist in de week van 11 november in de belangstelling staan bij klanten en media. Het is belangrijk dat medewerkers zich goed voorbereiden op de campagneweek. Kijk nog eens naar de advieskaarten over Pijn, het magazine Pijn & Griep en het speciale campagnemagazine op het nascholingsplatform Zorg dat je Bijblijft. Als we gezamenlijk een goede invulling geven aan deze landelijke campagne benadrukken we onze belangrijke positie in de zorgketen.”

Lijfblad is uitsluitend voor drogisterijmedewerkers en is niet bedoeld voor consumenten