28 oktober 2019

Magnesium, een onmisbaar mineraal

Magnesium is onderdeel van honderden biochemische processen in het lichaam. Het is daarom een onmisbaar mineraal, dat absoluut niet in ons dieet mag ontbreken. We krijgen magnesium binnen met onze voeding, mogelijk aangevuld met een voedingssupplement. Wat is er bekend over de verschillende gezondheidseffecten van magnesium? En welke vorm kan het beste worden aangeraden door de drogist?

Gezondheidsvoordelen

Op een groot aantal punten wordt het belang van magnesium voor onze gezondheid onderschreven door onder andere de Europese voedselveiligheidsautoriteit, de EFSA. Het mineraal speelt bijvoorbeeld een rol bij het behouden van sterke (hart)spieren en een goed geheugen. Magnesium is tevens belangrijk bij de energieproductie, voor de zenuwfuncties en bot- en gebitsvorming. Daarnaast lijkt het ook goed voor de bloeddruk, de bloedcirculatie en voor de overdracht van zenuwprikkels. Een tekort aan het mineraal kan leiden tot veel uiteenlopende klachten, die hiermee in verband te brengen zijn.

Goed voor sporters

Sporters gebruiken magnesium, omdat het goed is voor de spierontspanning, de spierkracht en het uithoudingsvermogen van de spieren. Door een verhoogde behoefte en tegelijk extra verlies via zweet kunnen sporters, vooral duursporters, baat hebben bij extra magnesium. Ook kan het helpen bij stijve, stramme spieren na het sporten.

Supplement van het Jaar

Het slikken van een magnesiumsupplement wordt steeds populairder. Zo werd het mineraal in 2018 door consumenten uitgeroepen tot Supplement van het Jaar, een verkiezing die ieder jaar door Supplementinfo wordt georganiseerd.

Organisch of anorganisch?

Welke vorm kunt u het beste aanbevelen in de drogist? Magnesium in een voedingssupplement komt voor in een vorm die gebonden is aan een andere stof. Zo heb je organische verbindingen en anorganische verbindingen. In principe hebben organische verbindingen de voorkeur. Een organische verbinding is vaak gebonden aan een aminozuur of citroenzuur, bijvoorbeeld magnesiumcitraat. Aminozuren en citroenzuur komen van nature ook in ons lichaam voor. In een anorganische verbinding, zoals magnesiumoxide, moet magnesium voor opname in het lichaam eerst worden losgekoppeld en vervolgens weer gekoppeld worden aan een andere verbinding om door het lichaam opgenomen te kunnen worden, wat ten koste gaat van de beschikbaarheid van magnesium in een dergelijke vorm. Daarnaast kunnen er, door irritatie van de darmwand, darmklachten ontstaan.

Organische vorm beter

Naast magnesiumcitraat zijn er ook andere organische verbindingen die steeds bekender worden, zoals magnesiumbisglycinaat, magnesiumtauraat en magnesiummalaat. Onderzoekers stellen dat de biologische beschikbaarheid in het lichaam van deze vormen hoger is, dan van anorganische verbindingen als magnesiumoxide. Organische verbindingen zijn vaak duurder, maar hebben een betere opneembaarheid.

Andere factoren

Daarnaast zijn ook andere factoren van belang voor de magnesiumopname. Denk aan de aanwezigheid van andere mineralen in het darmkanaal en de aanwezigheid van stoffen in onze voeding die de opname belemmeren, bijvoorbeeld fytaten uit graanproducten.

Bronnen:

Over NPN
NPN, de branchevereniging voor gezondheidsproducten, zet zich ervoor in dat de consument kan beschikken over een verantwoord aanbod van veilige, werkzame
voedingssupplementen, voorzien van adequate informatie.

Lijfblad is uitsluitend voor drogisterijmedewerkers en is niet bedoeld voor consumenten