14 Mei 2018

Marketing en supplementen: wat je moet weten

Supplementen zijn er in vele soorten en maten. Fabrikanten willen hun product graag verkopen en maken reclame. Hoe hoe weet je nou of een supplement doet wat etiket belooft? En klopt de informatie die op het etiket van een supplement staat altijd? Wanneer is iets marketing en wanneer is het voorlichting? Goed om daar eens bij stil te staan!

Ontwikkeld volgens wetenschappelijk inzicht

Soms geeft een fabrikant aan dat een supplement is ontwikkeld volgens wetenschappelijke inzichten. Dat wil niet zeggen dat de werkzaamheid van het betreffende product ook wetenschappelijk is bewezen is. Er is meestal geen verder onderzoek gedaan, waardoor je niet weet of een supplement doet wat het belooft. Je mag namelijk geen wetenschappelijk onderzoek doen naar een supplement als dit niet geregistreerd is als medicijn. ‘Ontwikkeld volgens wetenschappelijke inzichten’ is dus een niet veelzeggende uitspraak.

Dubbel blind

Wetenschappelijk onderzoek is best complex. Er zijn verschillende soorten onderzoek, waarbij grofweg geldt dat een ‘dubbelblind placebogecontroleerd onderzoek’ het meest betrouwbaar is. In dit soort onderzoek krijgt de ene groep een middel en krijgt de andere groep een nepmiddel (placebo). Dat gebeurt zonder dat de deelnemers en de onderzoekers weten wie welk middel heeft gehad: vandaar dubbel blind. Soms verwijzen fabrikanten naar veel minder betrouwbaar onderzoek en verbinden ze daar wel de conclusie aan dat het product werkt. Dat kan een marketingtruc zijn.

De zuiverste ingrediënten

Op een etiket staat soms dat een supplement een hoge kwaliteit heeft en zuivere ingrediënten. In feite is dit zegt dit niet zoveel. Het is heel normaal dat een product aan de hoogste kwaliteit voldoet. Het zegt niets over de werking van het supplement.

Hoe weet je nou of een supplement werkt?

Op het etiket mogen ‘claims’ staan. Bijvoorbeeld: ‘Seleen ondersteunt de afweer van het lichaam’. De EFSA (de Europese voedsel- en waren autoriteit) heeft uitgebreid onderzoek gedaan naar dit soort uitspraken. Alleen door de EFSA goedgekeurde claims mogen op het etiket worden vermeld. Deze claims helpen je om te begrijpen wat de precieze werking van het supplement is en wat het precies doet in het lichaam. Je kunt deze claims vertrouwen.

Soms doen bedrijven aanvullend onderzoek om bijvoorbeeld te kijken naar de opname van voedingsstoffen. Zo is er seleen ontwikkeld uit gist (bijvoorbeeld SelenoPrecise), waardoor het veel beter wordt opgenomen. Uit een groot Zweeds onderzoek blijkt dat dit type seleen een aanzienlijk positief effect heeft op oudere mensen (het KiSel-10 onderzoek). Deze mensen stierven minder vaak aan een hartaandoening.

Veiligheid

De supplementen die in Nederland worden verkocht zijn veilig. De uitspraak ‘getest op veiligheid’ is echter een loze kreet. De werkzaamheid van een product kun je alleen testen in wetenschappelijk onderzoek. Zoiets duurt jaren, omdat het anders geen betrouwbare uitkomst heeft.

Geen zorgen, wel kritisch blijven!

Heb je twijfels over de veiligheid of de werkzaamheid van een supplement? Dan kun je altijd contact opnemen met de Voedsel- en Waren autoriteit (www.nvwa.nl/over-de-nvwa/contact/klacht-indienen-bij-de-nvwa). En verder geldt: gebruik je gezonde verstand, zodat je ziet wat reclame is, maar je toch het juiste supplement kunt adviseren!