18 maart 2022

Moeite met inslapen

Veel mensen leggen hun hoofd op hun kussen en zijn zo weg, ze slapen heel snel in. Voor anderen is inslapen een uitdaging. Jouw lichaam en geest moeten moe genoeg zijn van alle fysieke en mentale inspanningen overdag om makkelijk in slaap te kunnen vallen. Hoe prettig zou het zijn als je zonder moeite in slaap zou vallen, zodat je meteen aan de nuttige en fijne, diepe slaap kunt beginnen? In dit eerste artikel van de rubriek over slaap lees je wat je kunt doen om beter in slaap te kunnen vallen.

Fotocredit: wayhomestudio

Regelmaat

Het is fijn om de dag af te bouwen en jouw brein, lichaam en zintuigen voor te bereiden voor de nacht. Lichaam en brein houden enorm van regelmaat. Probeer elke dag om op hetzelfde moment naar bed te gaan (en weer op te staan). Met de dagafbouw zou je een uur tot anderhalf uur voordat je gaat slapen, moeten beginnen. Als dit een routine voor je wordt, dan weten jouw lichaam en brein al wat er gaat gebeuren. En daar houden ze van, die regelmaat!

Rust-en-herstelmechanisme

We hebben een ingebouwd rust-en-herstelmechanisme om te kunnen ontspannen en slapen. De zintuigen spelen een hele belangrijke rol bij dit het aan- of uitschakelen van dit mechanisme. De belangrijkste zintuigen die tot rust moeten worden gebracht, zijn de ogen, oren en neus.

Licht

De ogen breng je tot rust door ’s avonds het licht in huis te dimmen. Zorg ervoor dat jouw ogen al wennen aan het donker. Als je je tanden poetst en je make-up  verwijdert, doe dat dan niet in fel licht. Zet de tv uit anderhalf uur voor je gaat slapen en vermijd computers en je telefoon. Door het blauwe licht van deze apparaten hebben je hersenen via jouw ogen het idee dat ze nog heel actief en wakker moeten blijven. Terwijl dat juist niet de bedoeling is.

Geluid

Veel mensen staan er niet bij stil hoeveel effect geluid heeft op hun slaap en daarmee op hun gezondheid. Slaap je naast een snurkende partner, woon je in de buurt van een luchthaven of een drukke weg, hebben de buren een hond die blaft? Dit kan zo lastig zijn, dat je de slaap niet kunt vatten. Natuurlijk kun je dan met oordoppen in proberen te slapen. Wat je in de afbouw van de dag kunt doen, is om naar rustgevende, kalmerende muziek te luisteren. Dat zorgt ervoor dat jouw hersenen alvast tot rust komen.

Sterkste zintuig

Reuk is het sterkste zintuig dat wij hebben en is zeer bepalend voor hoe wij ons voelen. Geur is uitermate geschikt als middel om ons beter te laten slapen. Denk hierbij vooral aan etherische oliën die ons zenuwstelsel tot rust brengen. De belangrijkste geuren die helpen met ontspannen en inslapen zijn mandarijn en lavendel. Druppel wat olie op jouw kussen! Daarnaast is het ook belangrijk dat het bedlinnen en de slaapkamer zelf lekker fris ruikt. Ruikt het er niet fris dan is het moeilijker te ontspannen. Naast een frisse geur en voldoende ventilatie in de slaapkamer is het heel verstandig om een opgeruimde kamer te hebben. En je slaapt het best met zo min mogelijk elektrische apparaten om je heen (dit geldt dus ook voor je telefoon). Behalve de deltagolven die deze apparaten afgeven, zijn ook de stand-bylampjes een oorzaak voor onrustig slapen. Hoe klein ze ook zijn.

Temperatuur

Temperatuur is ook niet te onderschatten. Dan bedoel ik niet alleen de temperatuur in de slaapkamer, maar ook jouw lichaamstemperatuur. Je lichaamstemperatuur daalt ’s avonds voor je gaat slapen. Sport daarom niet te laat, dat zorgt ervoor dat je temperatuur weer omhooggaat. Hierdoor duurt het vaak langer voordat je in slaap valt. En de temperatuur in de slaapkamer moet niet te hoog en niet te laag zijn. De ideale temperatuur is tussen de 16 en 18 graden. Bij een te koude slaapkamer moeten jouw longen onnodig hard werken. Hetzelfde geldt ook voor een te warme kamer. Ook hierdoor slaap je onrustiger.

Kwaliteit slaap

Door gebruik van onder andere koffie en suikerhoudende producten is het inslapen lastiger. Vermijd dan ook het gebruik ervan na 15.00 uur ’s middags. Koffie,  bijvoorbeeld, heeft heel lang nodig om door je lichaam afgebroken te worden. Eén kop koffie heeft ongeveer twaalf uur nodig om volledig uit jouw lichaam verdwenen te zijn. Dus dit soort stimulerende middelen hebben echt een effect op de kwaliteit van jouw slaap. 

Zoals jullie kunnen lezen, zijn er veel dingen te doen om jezelf voor te bereiden op een goede nachtrust. In de komende columns zal ik meer tips en trucs met jullie delen die jullie ook in jullie advies aan de klant kunnen gebruiken.




Over de auteur

Sigrid Ruigrok is slaapcoach en woont in Soest. Ze is mede-eigenaar van twee beddenwinkels (in Utrecht en Hilversum). Sigrid heeft een aantal opleidingen gedaan om slaapcoach te worden en heeft natuurlijk door haar contact met klanten in de winkels veel ervaring met mensen die slecht slapen. Je kunt meer over Sigrid en haar werk lezen op www.slaapinzicht.nl Aarzel niet om haar te benaderen voor kleine vragen of grote dilemma’s. Altijd welkom!

Lijfblad is uitsluitend voor drogisterijmedewerkers en is niet bedoeld voor consumenten