In opdracht van de Nederlandse Cosmetica Vereniging (NCV) heeft het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) het omzetniveau, behaald uit verkopen van cosmetica en parfums aan consumenten, in kaart gebracht. Daarnaast zijn de sociale variabelen over werknemers en zelfstandigen in het rapport opgenomen. |
Er werd in 2020 voor 3,7 miljard euro aan cosmetica en parfums verkocht aan consumenten. Dat is bijna 9 procent meer dan in 2017. Drogisterijen verkochten in 2020 voor bijna 1,4 miljard euro aan cosmetica en parfums, gevolgd door winkels in parfums en cosmetica (702 miljoen euro) en supermarkten (669 miljoen euro). De drie bedrijfstakken waren in 2020 samen goed voor bijna driekwart van de verkopen van cosmetica en parfums. De grootste stijging, in de periode tussen 2017 en 2020, is te zien bij webwinkels en supermarkten. Zij verkochten ieder in 2020 ruim 100 miljoen meer aan cosmetica en parfums dan in 2017. Voor elke 100 euro die aan cosmetica en parfums werd uitgegeven, werd er in 2020 voor 12 euro verkocht door webwinkels en 18 door supermarkten.
De flyer van de NCV download je HIER
Marjolein van Oostrum, woordvoerder van de NCV: “Het rapport van het CBS is erg interessant en geeft ons inzicht in de ontwikkelingen van de voor alle producten van de persoonlijke verzorging zo belangrijke bedrijfstakken. Omdat het rapport nu voor de tweede keer is opgesteld, is de ontwikkeling van de industrie goed inzichtelijk. Cosmeticaproducten zijn niet alleen essentieel voor de dagelijkse verzorging, hygiëne, schoonheid en het welzijn van consumenten, maar dragen ook bij aan Nederlandse economie. Het is indrukwekkend om uit het rapport te kunnen opmaken dat er bijna 150.000 mensen in de sector werkzaam zijn. De door ons gemaakte flyer is voor iedereen die geen tijd heeft het rapport te lezen maar wel meer over de cosmetica-industrie wil weten”. Bij de drogisterijen, waar meer dan een derde van de omzet betrekking heeft op cosmetica en parfums, hoorden in 2020 bijna 36 duizend banen, waarvan bijna 7 duizend voltijdbanen. Bij winkels in parfums en cosmetica hoorden bijna 1,5 duizend voltijdbanen en bijna 60 procent van de omzet heeft betrekking op cosmetica en parfums.
Lijfblad is uitsluitend voor drogisterijmedewerkers en is niet bedoeld voor consumenten