Van jongs af aan vond Josine Hageman het heerlijk om rond te snuffelen bij de drogisterij in haar dorp. Inmiddels is ze alweer veertien jaar werkzaam in de branche en is sinds 2019 werkzaam bij Kruidvat in ’s-Heerenberg.
Van bijbaan naar vakdiploma Josine: ‘Mijn eerste bijbaantje was bij een drogisterij in Doetinchem. Het contact met mensen en het assortiment dat we verkochten, trok mij erg aan. Vooral als er nieuwe verzorgingsproducten en make-up binnenkwamen, wilde ik dat maar al te graag uitproberen. “Daar gaat je salaris”, zei mijn moeder altijd. Omdat ik destijds de kappersopleiding ben gaan volgen, moest ik stoppen met deze bijbaan. Na verloop van tijd merkte ik dat ik toch graag weer terug wilde naar de drogisterij. Op dat moment was er een vacature bij een Kruidvat-filiaal vrij in Duiven en werd ik daar aangenomen. Daar was ik heel blij mee, want ik mocht ook gaan beginnen met het behalen van mijn vakdiploma. Inmiddels ben ik bijna twaalf jaar drogist en heb ik het nog steeds naar mijn zin. Vooral als klanten terugkomen om je te complimenteren over je gegeven advies. Daar doe je het toch voor! Door de jaren heen heb ik voor verschillende drogisterijketens gewerkt en sinds drie jaar ben ik weer terug bij Kruidvat.’
‘De voorgestelde wijziging van de geneesmiddelenwet, daar maak ik mij wel zorgen om. Een tablet met een drogist op afstand kan natuurlijk nooit het persoonlijke contact met de klant in de winkel vervangen. Het komt regelmatig voor dat ik en mijn collega's erger hebben voorkomen. Door klanten te wijzen op de risico's van bepaalde geneesmiddelen en/of wisselwerkingen.
En het op tijd doorverwijzen naar de huisarts. Bijvoorbeeld: een klant wil een antischimmelcrème met miconazol kopen, maar gebruikt ook bloedverdunners. Hiervoor is een risicowaarschuwing. Je biedt dan een ander alternatief aan, die wel veilig gebruikt kan worden.’
Josine was als lid van het drogistenpanel aanwezig bij het congres De staat van Zelfzorg in Nederland, dat in juni van dit jaar werd gehouden. Josine: ‘Het was een inspirerende dag. Daar werd duidelijk hoe hoog de druk is bij de huisartsen. Wij als (assistent-)drogisten kunnen daar zeker ons steentje aan bijdragen, door onze klanten goed te informeren over kleine kwalen. Als team zorgen we ervoor dat wij ons tijdig nascholen, ook bespreken we samen nieuwe geneesmiddelen en gaan we in op de actualiteit. In de afgelopen zomerperiode gaven we veel adviezen over de reisapotheek, of over wat je moet doen bij een wespensteek, bijvoorbeeld. Nu staat stoptober weer voor de deur. Het is aan ons om onze klanten goed in te lichten over het stoppen met roken. Kortom, samen maken wij het verschil.’
De verkiezing tot Beste Zelfzorgadviseur zet de drogist in het zonnetje die zijn of haar klanten het beste adviseert over gezondheid en het gebruik van zelfzorggeneesmiddelen. Kennis en deskundig advies staan centraal, want goed advies bij zelfzorg is belangrijk. Alle drogisten samen geven maar liefst 64 miljoen gezondheidsadviezen per jaar en helpen Nederland daarmee zo gezond en vitaal mogelijk te blijven.
Lijfblad is uitsluitend voor drogisterijmedewerkers en is niet bedoeld voor consumenten