1 september 2022

Retailomzet omhoog door gestegen prijzen

In juli heeft de Nederlandse detailhandel 5,5 procent meer omgezet dan in dezelfde maand vorig jaar. Dit komt door de gestegen prijzen. Volgens het CBS lagen de verkoopvolumes 1,5 procent lager.

Vooral bij foodretailers is de groei te zien. Zij boekten negen procent meer omzet. Bij supermarkten bedroeg de omzetstijging 9,8 procent, bij speciaalzaken 3,9 procent. Het verkoopvolume lag bij voedingswinkels 0,9 procent lager dan een jaar eerder.

Meer omzet

Zagen non-foodretailers hun omzet in juni nog zagen dalen, vorige maand boekten ze een omzetgroei van bijna drie procent, ondanks twee procent daling in volumes. Vooral drogisterijen en kledingwinkels zagen meer omzet binnenkomen met plussen van respectievelijk dertien en 11,6 procent. Woonwinkels, elektronicaretailers en doe-het-zelfzaken kampten juist met omzetdalingen.

Online omzet

In tegenstelling tot de afgelopen maanden lag ook de online omzet op een hoger niveau dan een jaar eerder. Bij elkaar ging het om een groei van vijf procent. Multichannelers behaalden 12,9 procent meer omzet uit online, terwijl pure webwinkels juist een daling van 0,7 procent zagen. Veruit de sterkste online groei (+28,4 procent) was te zien bij fashionartikelen.

De inflatie groeide in augustus verder naar een nieuw record van 13,6 procent. De 11,6 procent van vorige maand was ook al een record.

Bron: retailtrends.nl
Image by vectorjuice on Freepik

Lijfblad is uitsluitend voor drogisterijmedewerkers en is niet bedoeld voor consumenten