14 december 2018

Zes tips voor de feestdagen

Slank de feestdagen door?! Moeite met genieten? Nergens voor nodig. Deze zes tips zorgen ervoor dat je gezond en fit geniet van je feestdagen! Dit artikel lees je ook in het magazine; op pagina's 26 en 27.

1. Vol smaak = volop genieten!

■ Geniet van gezonde smaakmakers, zoals ui, gember, verse kruiden zoals rozemarijn, tijm, basilicum, munt of koriander en een heerlijke specerijenmix, zoals ras el hanout (zie kader).

■ Voor een rijke smaak kun je ook eens groente marineren en roosteren in de oven. Geroosterde bloemkool met een marinade van olijfolie, kaneel en komijn is een feestje!

2. Neem de tijd!

■ Leg tussendoor regelmatig je bestek neer.

■ Kies voor een klein bordje.

■ Less is more! Schep niet te veel in één keer op.

■ Laat je zintuigen het werk doen! Ruik, proef en geniet van iedere hap.

3. Gourmetten?

■ Kies in plaats van vlees eens voor wat vis, zoals gamba’s, falafel of groente voor in je pannetje.

■ Kies voor tzatziki in plaats van knoflooksaus.

■ Besmeer je stokbroodje eens met hummus of baba ganoush in plaats van kruidenboter.

■ Kies in plaats van stokbrood voor het heerlijke, pure Libanese platbrood.

4. Snacken mag!

■ Linzen, kikkererwten of kidneybonen zijn niet langer alleen voor vega’s een aantrekkelijke optie. Rooster kikkererwten in de oven en je hebt een heerlijke snack!

■ Slimme, zoete verleiders: een stukje pure chocolade, een schuimpje, een plakje Moskovische tulband, een oliebol, een zelfgemaakte appelbeignet en natuurlijk vers fruit.

■ Rauwe groenten zijn altijd goed. Zet ze neer bij de borrel of knabbel er tussendoor lekker op. Stukjes wortel of komkommer doen het altijd goed.

■ Augurk en olijf zijn ook een prima guilt-free duo. Je kunt ze ook aan een spiesje rijgen samen met stukjes geroosterde, rode paprika en een zilveruitje. Staat nog feestelijk ook!

■ Een oliebol op z’n tijd mag best. Een oliebol is namelijk niet zo slecht als je denkt; qua calorieën vergelijkbaar met twee kale boterhammen of een bolletje. Geniet gerust van een lekkere oliebol van de bakker of maak ze zelf. Wees niet te streng voor jezelf. Eet eventueel iets minder bij de lunch en pak de draad in januari weer op.

5. Slok op

■ Zet altijd een kan water op tafel.

■ Koop voor de verandering eens een goede, losse thee. Geniet van het heerlijke aroma en de smaak.

■ Lekker hoor, zo’n speciale koffie, maar het lijkt soms eerder op een undercover dessert. Gewone koffie zonder suiker en melk is altijd goed.

■ Fruit drink je niet. Sapjes zijn lekker, maar een vol gevoel geven, ho maar. Fruit kun je beter eten, zo krijg je ook de vezels binnen die zorgen voor een verzadigd gevoel.

■ Drink je alcohol? Laat je adviseren bij de slijter en koop een kwalitatief goede en bij het eten passende wijn. Ga liever voor één glas goede wijn in plaats van voor die goedkope doordrinkwijn die garant staat voor gênante momenten, een fikse hoofdpijn en ‘lege’ calorieën. Drink in elk geval altijd water naast je wijn.

6. Bewegen maakt blij

■ Frisse neus! Hoe lekker is het om met de feestdagen een frisse neus te halen. Maak een heerlijke boswandeling of kijk of bij je sportvereniging de trainingen niet toch gewoon doorgaan.

■ Put on your dancing shoes! Zet discomuziek aan en ga los met de feestdagen. Is (nog) niet iedereen in de stemming? Zet een doos verkleedkleren klaar, koop wat discoaccessoires en gekke hoeden of petten. Laat iedereen een item uitkiezen en doe lekker gek.